Je to bezmála čtrnáct dnů, co spatřil světlo světa nový model Cannondale Scalpel SE LTD Lefty, který se pyšní vidlicí Lefty Ocho 120 se 120mm zdvihem. Při dané příležitosti jsme slíbili, že se nové Lefty Ocho 120 pověnujeme obsáhleji v jednom z našich dalších příspěvků. Svůj slib tak nyní plníme.
Trocha historie
Uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, Ocho!

Samotná Lefty Ocho je zcela unikátní vidlicí, k jejímuž představení došlo na jaře 2018. V kontextu jednotlivých modelů Lefty se jedná o již osmou verzi v řadě. Právě z onoho důvodu nese označení Ocho, což ve španělštině znamená číslo 8.
Lefty Ocho je jedinečná svojí jednonohou jednokorunkovou konstrukcí. Sloupek vidlice je navíc ve standardu, jaký známe pod označením tapered, díky němuž se Lefty Ocho stala kompatibilní i s většinou sériově vyráběných rámů mnoha jiných značek. Sériově se dodává na modelech Cannondale F-Si a Scalpel.
Lefty Oliver
Nižší 30mm zdvih se v minulém roce objevil na modelech Cannondale Topstone Carbon Lefty.
Pod názvem Lefty Oliver se ukrývá gravlově orientovaná vidlice, jež vychází ze zcela jiného konceptu, než je tomu u MTB vidlic. Při běžné jízdě se totiž chová jako vidlice pevná, avšak nájezd na větší nerovnost pružící jednotku plně aktivuje. Výhod odpružení se tak jezdci u Lefty Oliver dostává pouze tam, kde si to terén opravdu žádá.
Koncept Lefty Ocho 120
Požadavek 120mm zdvihu, díky němuž se podařilo vyplnit v minulosti hluché místo mezi standardním závodním XC bikem a plnohodnotným trailovým speciálem, přichází rovnou ze dvou směrů.

Na jedné straně je zde poptávka po kole, které by navýšilo jízdní schopnosti lehkých závodně orientovaných horských kol. Ta je převážně vyvolána rostoucí technickou náročností závodních tratí.
Na straně druhé je tu snaha snížit hmotnost trailových kol na možné minimum při zachování hravosti, tolik potřebné pro daný styl jízdy. Výsledkem je odměna v podobě horského kola, které snáze stoupá a šetří více sil pro tu zábavnou část jízdy, kterou je sjezd. A právě proto je tu nová Lefty Ocho 120!
Přednosti Lefty Ocho 120
Stodvacítková Ocho, kterou nově výrobce Cannondale nabízí pouze v karbonové verzi, přebírá všechny své přednosti od svého o dva roky staršího sourozence a posouvá je přesně o 2 cm výše.
Super hladký chod
Jednou z kvalit, kterou v takovém rozsahu u konkurence nenalezneme, je bezesporu její hladký chod. Toho je dosaženo pomocí sestavy jehličkových ložisek ve třech souběžných liniích, které výrobce označuje názvem Delta Cage.

Dané řešení eliminuje tření na zanedbatelné minimum a dává prostor pružícímu mechanismu okamžitě reagovat na veškeré nerovnosti s nulovým zpožděním. Hlavním přínosem je konstantní kontakt předního kola s povrchem a tím bezprecedentní jistota řízení. Právě díky této navýšené trakci je možné bezpečně projet rozbité úseky ladněji a tím i ve vyšší rychlosti.
Vynikající hladký chod vidlice Lefty během provozního zatížení je názorně demonstrován v přiloženém videu.
Nízká hmotnost
Další předností, jak každý již při pohledu na „chybějící“ pravou nohu logicky usoudí, je nízká hmotnost. Ta je zde ostatně podpořena celokarbonovou konstrukcí horní nohy i sloupku vidlice. V této chvíli se letmo dotýkáme důvodu, proč vývoj jednokorunkové Lefty trval tak dlouho, resp. od roku 1995. Tím nejdůležitějším faktorem bylo zajistit nové Lefty Ocho bezpečnou a spolehlivou pevnost a tuhost, kterou vynikaly předchozí dvoukorunkové varianty.

Po téměř deseti letech vývoje se tak konstruktérům podařilo téměř nemožné. Lefty Ocho disponuje přesně takovým množstvím materiálu, který si vyžaduje, a to přesně v těch místech, díky kterým je garantována pevnost, tuhost a naprostá spolehlivost. Konečným výsledkem je 120 mm zdvihu v elegantním balíčku o hmotnosti pouhých 1550 g!
Dechberoucí tuhost
To, co při prvním seznámení s Lefty každému jezdci vyrazí dech je její tuhost. Na svědomí ji má těsné spojení spodní a horní nohy prostřednictvím jehličkových ložisek uspořádaných ve třech souběžných pásech, které jsou navzájem pevně spojeny plastovou klecí.

Zmíněná jehličková ložiska se volně pohybují ve třech cca 15 cm dlouhých a 1 cm širokých opěrných drahách. Právě díky této opěrné ploše je zajištěno natolik těsné a pevné spojení mezi vnitřní a vnější nohou.
Snadná oprava defektu
Nelze opomenout ani fakt, že díky absenci pravé nohy vidlice nabízí Lefty zcela volný přístup k opravě defektu předního kola po celém jeho obvodu. Oprava defektu či výměna pláště je tak mnohem snazší a časově méně náročná, než je tomu v případě klasické dvounohé vidlice, kdy je třeba kolo nejprve vyjmout a poté nasadit zpět.
Neomezená průchodnost pláště
Díky absenci pravé nohy a nepřítomnosti přemostění mezi dvěma spodními nohami vidlice bylo dosaženo absolutní svobody při výběru šířky pláště. I při plném využití zdvihu je mezi pláštěm a korunkou vidlice stále spousta místa, které snad ani žádný nános bahna nemá šanci vyplnit.

Jediný limit zde přichází od levé nohy, kde je sice doporučována bezpečná šířka pláště 2.4“, ale ve skutečnosti je zde stále dost místa pro plnohodnotný sjezdový plášť toho nejvyššího kalibru.
Možné modifikace modelu Lefty Ocho 120
Nová vidlice Lefty Ocho 120 nabízí prostor pro hned několik zásadních úprav. Svoji Lefty Ocho 120 si tak můžete vyladit přesně dle vašich potřeb a jízdního stylu. Někteří z nás si na některý z těchto úkonů troufnou sami, ale my se přikláníme k tomu svěřit raději všechny uvedené modifikace odbornému servisu.
Dálkové zamykaná z řídítek
Lefty Ocho 120 je standardně osazena lockoutem na korunce vidlice. V dohledné době ji však bude možné vybavit dálkovým zamykáním z řídítek prostřednictvím separátně nabízeného upgrade kitu. Tento proces je samozřejmě možné otočit. A tak, pokud režim zamčeno využíváte pouze příležitostně a rádi byste měli čistší kokpit, můžete se dálkového lockoutu zbavit a vyměnit jej za decentní lockout verzi na korunce vidlice.
Rychlá demontáž třmene
Cannondale nejprve představil rychloupínací systém třmene u vidlice Lefty Oliver, u které je páčka umístěna před vidlicí. Poté se tento systém začal objevovat i na ostatních platformách u vidlice Lefty Ocho, kde je však páčka decentnějšího vzhledu a je součástí adaptéru třmene.
Rychloupínacím systémem StopLock je nyní vybavena i nová Lefty Ocho 120. Demontáž třmene tak představuje jednoduchý a bezproblémový úkon bez potřeby nářadí.
180 nebo 203 mm?
Nová vidlice Lefty Ocho 120 přichází vybavena brzdovým adaptérem pro průměr kotouče 180 mm. Cannondale však nabízí i alternativu, díky níž je možné osadit přední kolo 203mm brzdovým kotoučem a navýšit tak brzdný výkon.

Je libo nižší zdvih?
V neposlední řadě je tu i možnost úpravy zdvihu. Ten vám v autorizovaném servisu Cannondale dokáží konvertovat na 110 mm prostřednictvím výměny matice a podpory pístu.
Progresivita zdvihu
Krom odskoku, tlaku a komprese, či úpravy zdvihu je u Lefty Ocho 120 ve hře i progresivita pružení, kterou je možné modifikovat za pomoci spacerů. Jejich instalací se progresivita pružení navyšuje, vyjmutím naopak snižuje.

Neopomínejte pravidelný servis!
Jeden z nejvíce opomíjených úkonů, který často vrhá spatné světlo na produkt, je zanedbání pravidelného servisu. Tak jako si všechny pružící vzduchové a pružinové systémy vyžadují pravidelnou odbornou údržbu, i Lefty Ocho 120 má jasně stanovené servisní intervaly, pro které je třeba speciálního nářadí a rukou vyškolených mechaniků.

Základním servisním úkonem, krom pravidelné očisty, je reset jehličkových ložisek, který hravě zvládne každý uživatel. Po každých 50 jízdních hodinách je třeba vypustit všechen vzduch ze vzduchové komory vidlice a opětovně ji zasunout do plného zdvihu. Důvodem je postupná migrace ložisek, kdy se ložiska posouvají vertikálně více do středu drah, přestávají chodit v své plné délce a využívat plného zdvihu.
Tímto jednoduchým úkonem tak předejdete omezení plného zdvihu a zároveň i případnému poškození vnitřních či vnějších drah, ke kterému může dojít právě z důvodu omezeného pohybu a zanesených nečistot.
Pokud však při jízdě využíváte plného zdvihu, ložiska se resetují samy automaticky. To lze ostatně jednoduše ověřit změřením plného dorazu. Pokud gumička obepínající spodní nohu klesne o plných 120 mm, není co řešit – ložiska ve vaší Lefty Ocho 120 chodí ve svém plném rozsahu.

Tím však péče o vaši Lefty nekončí. Každých 100 a 200 jízdních hodin jsou tu další klíčové servisní intervaly, které vyžadují otevření celého ústrojí a kompletní servis či revizi. Malý servis je nutné absolvovat minimálně jednou ročně. Velký je doporučován každé dva roky.
V případě závodního vytížení je pak doporučeno svěřit svoji Lefty do rukou odborníků alespoň dvakrát za sezonu. Odbornou péči o vaši Lefty vám zprostředkuje prodejce, u kterého jste svůj produkt zakoupili. Obraťte se tedy přímo na něj.
Lefty se zdvihem 120 představuje jeden z mnoha jezdci dlouho očekávaných produktů. S jeho představením však přichází i mnohé dotazy, ze kterých snad většina dostála odpovědi v našem příspěvku.
Pokud byste se chtěli dozvědět ještě více, kontaktujte svého nejbližšího prodejce Cannondale, případně navštivte české stránky výrobce Cannondale, či se nechte přesměrovat na příspěvek Lefty Ocho 120 – často kladené otázky.
Napište váš názor