Mnozí již byli během letošního roku vůči budoucnosti firmy Mavic skeptičtí. Mnozí tohoto francouzského velikána téměř odepisovali. Kultovní francouzská firma však vysílá jasný signál o tom, že firma s takovou tradicí, know-how a motem „le sang jaune“, tedy „žlutá krev“ není žádná vratká kocábka, která se převrátí s první větší vlnou, ale pořádný zaoceánský parník, který jen tak něco nezastaví.
Ještě ani pořádně neusedl prach rozvířený těmito diskusemi, Mavic již představuje třetí várku novinek na sezónu 2021. Po silničních kolech Cosmic SLR 45 Disc a karbonových modelech MTB kol Mavic Crossmax SL Ultimate a Crossmax SL R nyní odtajňuje další část MTB kolekce, a to hliníkové modely Mavic Crossmax SL S, Crossmax SL a jejich trailové/all-mountain sourozence Crossmax XL S a Crossmax XL.
Rychlá rekapitulace
Dříve, než se důkladněji zaměříme na nově použité technologie, pojďme si v rychlosti zopakovat, co vše je možné vyčíst z názvů daných modelů.
Řada Mavic Crossmax je zde rozdělena do dvou segmentů. Kola s označením SLS a SL jsou vyvinuta pro cross-country použití a disponují vnitřní šířkou ráfku 25 mm, modely XL S a XL jsou pak určeny pro tailové/all-mountain ježdění, čemuž odpovídá použití širšího ráfku, konkrétně 30 mm. Odtud tedy přívlastek XL.
Nově implementované technologie
V názvech už se vyznáme, a teď to podstatné. Co je zde nového? Bez nadsázky musíme odpovědět „téměř vše“.
Alfou a omegou při vývoji nové řady zapletených kol byla uživatelská přívětivost, spolehlivost, snadná údržba a dlouhá životnost. Představme si tedy jednotlivé technologie, které dělají takto kola výjimečnými.
Fore tapeless tubeless
Uživatelsky nejpřívětivější bezdušový systém na trhu. Žádná páska=žádné starosti. Mezi další výhody, které tento systém přináší, patří vysoká pevnost spojení ráfku a výpletu, vysoká odolnost a neuvěřitelně jednoduchá výměna drátů. Jak bylo těchto vlastností dosaženo? Mavic použil tzv. vnější niple, což znamená, že nipl se šroubuje do vnější stěny ráfku opatřené závitem a vnitřní stěna ráfku tak zůstává neporušená a dokonale vzduchotěsná. Díky tomu odpadá nutnost použití bezdušové pásky.
Technologie ISM 4D a 2D
Snížení hmotnosti ráfku je klíčové pro dosažení vynikajících vlastností ve stoupáních a rychlou akceleraci. K tomuto účelu Mavic využívá technologii „Inter spoke milling“, tedy frézování profilu ráfku tak, že v místě uchycení niplů je materiálu více, aby byl schopen přenést zatížení od výpletu, a naopak v prostoru mezi výpletem je materiálu méně k dosažení váhové úspory.
Náboje Infinity HUB
Naprosto nové náboje disponující optimalizovanou geometrií bezkontaktního výpletu, což zamezuje hlučnosti výpletu při zatížení. Otevřený design přírub umožňuje výměnu drátů bez nutnosti demontáže kazety, nebo kotouče. Dokonce není nutné ani demontovat kolo z rámu/vidlice. Přizpůsobení se potřebám zákazníka pak podtrhují 2 náhradní dráty v balení u každého zapleteného kola. Za zmínku stojí také použití stejné délky drátů na předním i zadním kole.
Ořech Mavic ID360
Spolehlivý, efektivní a velmi jednoduchý co se údržby týče, to je ořech ID360. Systém ořechu je tvořen dvěma rohatkami a jednou pružinou. Více detailů se můžete dozvědět v článku Ořech na kolo MAVIC ID 360 do detailu.
Black shield
Vícevrstvá povrchová úprava ráfku v černém matném designu, která zajišťuje vyšší odolnost a díky které si ráfek zachová černou barvu i v případě poškrábání.
Testováno v reálných podmínkách
Velmi důležitým článkem ve vývoji nových produktů je bezesporu testování. Zkušenosti špičkových jezdců, jako je Sam Hill jsou nedocenitelné. Právě spolupráce zkušených konstruktérů a předních světových závodníků je cesta, jak vyladit výsledný produkt k dokonalosti. Zajímá-li vás, jak takové testování probíhá, podívejte se na video z produkce GMBN.
Segment zapletených hliníkových MTB kol Mavic Crossmax
Nyní nezbývá už nic jiného, než se blíže zaměřit na jednotlivé modely, jejich specifikace a jejich konkrétní využití. Tady jsou:
Mavic Crossmax SL S
Model Mavic Crossmax SL S tvoří svařovaný ráfek ze slitiny Maxtal, nový náboj Infinity a 24 plochých straight pull drátů.
- Ráfek: průměr 29“, vnitřní šířka 25 mm, hookless
- Náboj: Infinity platform: 15×110 přední, 12×148 zadní, možnost 6-bolt nebo center lock uchycení kotouče, dostupné s XD, Microspline, HG ořechem
- Výplet: 24 dvakrát zeslabovaných plochých ocelových straight pull drátů
- Hliníkové vnější niple
- Hmotnost páru: 1595 g
- Doporučená maloobchodní cena: 20 499 Kč
Mavic Crossmax SL
Stejně jako u modelu SL S i zde je použit svařovaný ráfek ze slitiny Maxtal, pouze o něco méně odlehčený.
- Ráfek: průměr 29“, vnitřní šířka 25 mm, hookless
- Náboj: Infinity platform: 15×110 přední, 12×148 zadní, možnost 6-bolt nebo center lock uchycení kotouče, dostupné s XD, Microspline, HG ořechem
- Výplet: 24 dvakrát zeslabovaných plochých ocelových straight pull drátů
- Hliníkové vnější niple
- Hmotnost páru: 1695 g
- Doporučená maloobchodní cena: 14 499 Kč
Mavic Crossmax XL S
Trailová zapletená kola Mavic Crossmax XL S se vyznačují vnitřní šířkou ráfku 30 mm, který je stejně jako v případě cross-country modelů SLS a SL vyroben ze slitiny Maxtal.
- Ráfek: průměr 29“, vnitřní šířka 30 mm, hookless
- Náboj: Infinity platform: 15×110 přední, 12×148 zadní, možnost 6-bolt nebo center lock uchycení kotouče, dostupné s XD, Microspline, HG ořechem
- Výplet: 24 dvakrát zeslabovaných plochých ocelových straight pull drátů
- Hliníkové vnější niple
- Hmotnost páru: 1790 g
- Doporučená maloobchodní cena: 20 499 Kč
Mavic Crossmax XL
Stejně jako u modelu XLS i zde je použit svařovaný ráfek ze slitiny Maxtal, pouze o něco méně odlehčený.
- Ráfek: průměr 29 / 27,5“, vnitřní šířka 30 mm, hookless
- Náboj: Infinity platform: 15×110 přední, 12×148 zadní, možnost 6-bolt nebo center lock uchycení kotouče, dostupné s XD, Microspline, HG ořechem
- Výplet: 24 dvakrát zeslabovaných plochých ocelových straight pull drátů
- Hliníkové vnější niple
- Hmotnost páru: 1830 / 1930 g
- Doporučená maloobchodní cena: 14 499 Kč
Co se ještě chystá?
Na závěr prozradíme, že 1. prosince již můžete očekávat další novinky z dílny Mavic. Těšit se zejména mohou fandové elektrifikace.
Nové produkty Mavic můžete již nyní poptávat u oficiálních prodejců Mavic, které najdete v odkazu níže.
Napište váš názor