V jednom z posledních příspěvků našeho seriálu staveb a přestaveb jsme vám představili unikátní stavbu gravel biku GT Grade Carbon, u které jejího majitele Ondřeje čekal ještě jeden docela zásadní upgrade. Nyní je hotovo a my máme k dispozici veškerou dokumentaci.
Kola dělají bike
A co by mohlo představovat ještě výraznější zásah do celku než samotná výměna zapletených kol? V tomto případě měl však daný záměr dobré dva měsíce na to, aby dostatečně dozrál. Kola, na která si Ondra brousil zuby, totiž v době stavby ještě nebyla dostupná, a dokonce ani oficiálně představena. Jen se vědělo, že se něco chystá.
Výrobce ZIPP nejprve začátkem května odhalil jako první ochutnávku nový model zapletených kol ZIPP 303 S a o asi dva týdny později ještě zajímavější variantu ZIPP 303 Firecrest. Ondra okamžitě sáhl po druhé nápadnější verzi, která díky optimální šířce ráfku nabízí až překvapivě univerzální využití. Daný set poté osadil další novinkou pláštěm ZIPP Tangente course G40 v rozměrech 700x40c, jehož odolnost je posílena ochrannou vrstvou proti defektu, a to od patky k patce.
Místo činu – teplický Koloshop
Cely proces výměny proběhl v prostorách teplické prodejny Koloshop s následným projetím v krásném prostředí Krušných hor. My vám v následujícím videu přinášíme záznam z celého dění.
A co na to majitel?
Nám to samozřejmě nedalo a Ondrovi jsme opět položili několik otázek. Chtěli jsme vyzvědět, jestli upgrade splnil veškerá jeho očekávání a hlavně, co nás zajímalo nejvíc, zjistit, jak velkým přínosem ve skutečnosti novinka ZIPP 303 Firecrest je.
Proč jsi se malou chvíli po dokončení celé stavby rozhodl pro upgrade?
„Upgrade na karbonové zapletená kola byl v plánu. Ideální načasování novinky ZIPP 303 bylo impulsem pro finálním doladění mého gravelového snu. Jde o celek a zapletená kola jsou prostě základ. Původní kola Mavic Ksyrium Allroad byly z první generace s řádkou tisíců najetých kilometrů a jednou nehodou. Takže celá stavba GT Grade, kdy je základem karbonový rám v Hi-Modové verzi s karbonovými komponenty byla jaksi nevyvážená.“
Proč právě ZIPP 303 Firecrest?
„V hledáčku byla i varianta 303 S. Pro lepší model jsem se rozhodl hned z několika důvodů. Tím hlavním byly parametry použitých ráfků. Jejich výška a vnitřní šířka. Dále pak nová generace nábojů a v neposlední řadě individuální preference jako design a stále magické označení ‚Made in USA‘. Ráfky jsou stále vyráběny v Indianapolis v Indianě. Tripletringle od GT jsem tím tak doplnil o další tři benefity. O rychlost, tuhost a komfort.“
„Jsem vyznavačem spíše rychlého stylu ježdění na gravelu a tento upgrade mě vystřelil o pár wattů výše, i když sezóna a nohy jsou stále na startu. Okamžitý posun jsem poznal především ve stoupáních a jakmile se kola roztočí.“
„Zadní stavba GT Grade poskytuje skvělou porci tuhosti, i když je díky konstrukčnímu řešení Floating Seatstays stále velmi komfortní, a nové 303ky tohle posunuly ještě o řád výše. Kola okamžitě reagují, chtějí jet dopředu.“
„A ten komfort díky novým plášťům je fantastickej! Tohle mě baví nejvíc…Balóny, které v kombinaci s 25mm ráfky naprosto komfortně žehlí jakýkoliv povrch. Je jedno, jestli prášíš zrovna šotolinu nebo přeskakuješ kořeny v lese.“
ZIPP G40 je tak trochu krok do neznáma, co se od této novinky dá čekat?
„Kombinace zapletených kol a koncernových plášťů byla jasná, prostě to k sobě patří. Již před pár týdny, kdy vyšly první recenze, byly pláště hodnoceny nejlépe v parametru ochrany. Jsou prakticky nezničitelné.“
„Já musím nejvíc vyzdvihnout jejich objem a tím i komfort. Oficiální šíře 40 mm dělá na těchto širokých ráfcích pocitově 45 mm. Vrchní část běhounu je hodně do rychla, což mému stylu ježdění maximálně vyhovuje. Na druhou stranu boční dezén skvěle drží jak na suchu, tak za mokra a v technickém terénu. Jediná nevýhoda může být ve stoupáních, bahýnko nebo jemný písek. Vrchní rychlá část běhounu může klouzat. Jinak, kola jsou samozřejmě bezdušová, samotná montáž plášťů byla naprosto hladkou záležitostí.“
Jsi nyní na 100 % spokojen?
„Musím poopravit své minulé hodnocení. Čekal jsem 5 % navíc, ale 303 Firesrect posunuly můj GT Grade o desítky procent výše. Pro vyznavače a gramaře, s celkovou stavbou jsem se dostal na 8 kg včetně pedálů.“
Podrobnější specifikace po upgradu
Rám | GT Grade Carbon 55 cm | ||
Vidlice | Grade Carbon | ||
Kliky | SRAM Force 1 | ||
Převodník | SRAM 42 X-sync | ||
Střed | Pressfit DUB | ||
Přehazovačka | SRAM Force 1 dlouhé vodítko | ||
Kazeta | SRAM X01 10-42 | ||
Řetěz | SRAM PC-1170 | ||
Řazení | SRAM Force 1×11 | ||
Brzdy | SRAM Force hydraulické | ||
Zapletená kola | ZIPP 303 Firecrest, tubless disc | ||
Pláště | ZIPP Tangente Course G40 700x40c | ||
Řidítka | ZIPP Service Course SL-70 XPLR 440mm | ||
Představec | ZIPP Service Course SL 90mm | ||
Hl. složení | FSA Orbit | ||
Sedlo | Fabric Scoop PRO Shallow | ||
Sedlovka | ZIPP SL Speed Seatpost 20mm offset | ||
Košík | King Titanium Cage | ||
Hmotnost | 7,96 kg (tentokrát ale včetně pedálů!) |
Vše o GT Grade Carbon
Gravel bike GT Grade Carbon spolu s technologiemi, jimiž daný rám oplývá, jsme vám blíže představili v článku Nová GT Grade.
Recenzí gravel biku GT Grade Carbon se již zabývalo několik českých i zahraničních médií. Dvě z nich naleznete například na stránkách www.kursport.cz a www.koloshop.cz.
O sériových modelech kol GT a jejich jednotlivých specifikacích se více dozvíte přímo na internetovcýh stránkách výrobce www.gtbicycles.cz.
Potřebujete-li poradit nebo konzultovat kompatibilitu komponentů s modely GT, kontaktujte svého nejbližšího prodejce kol GT.
Napište váš názor