
Není to tak dávno, co jsme si představili nové modely vidlic RockShox SID SL, SID a nový tlumič SIDLuxe 2021. Nyní nastal čas odpovědět si na ty nejčastější otázky, jež dané produkty doprovází.
Na následujících řádcích si upřesníme využití jednotlivých produktů, jejich možnosti i specifikace a blíže si poodhalíme technologické změny, jež tato nově přepracovaná kolekce RockShox SID 2021 prodělala.
Nová vidlice RockShox SID SL 2021

Jakými úpravami prošlo šasi v porovnání s předchozím modelem SID MY20?
Model SID SL 2021 má zbrusu novou přepracovanou konstrukci se zcela novými spodními a horními nohami, korunkou i sloupkem. Architektonicky disponuje nový SID SL oproti bývalému modelu SID tenčí konstrukcí, což umožnilo výraznou redukci hmotnosti. Nová vidlice SID SL Ultimate je o 166 g lehčí než její předchůdce SID Ultimate Carbon.
Jaký je rozdíl mezi vidlicemi SID a SID SL? Která z nich je pro mě vhodná?
V případě, že toužíte po té nejlehčí vidlici víc než po čemkoli jiném a váš bike je stavěn pro 100mm zdvih, pak SID SL je tou pravou volbou. Nicméně, chcete-li aby vaše kolo bylo schopnější v drsném terénu, a navíc vypadalo agresivněji, je SID ta pravá vidlice pro vás. Model SID (35 mm) poskytuje vyšší zdvih a tužší konstrukci při lehkém navýšení váhy. Jezdci, jejichž stroj byl navržen pro 100mm zdvih mohou využít rovněž obě verze.
V nabídce SID chybí verze pro 27,5“ kola? Objeví se tato verze později?
Nabídka nízko zdvihových biků osazených 27,5“ koly se za poslední roky zúžila na minimum. Po prozkoumání současného trhu došlo ke zjištění, že mezi XC biky již poptávka po 27,5“ osazení kol není.
Jakými úpravami prošla konstrukce vidlice s cílem zajistit XC závodní hmotnost?
Těmito úpravami prošla kompletně celá konstrukce. Každá část byla navržena tak, aby zajistila tu nejnižší možnou hmotnost při zachování potřebné tuhosti pro XC jízdu a závody. Úsporu hmotnosti má na svědomí zejména konstrukce vnějších nohou, CSU (vnitřní nohy, korunka a sloupek) a tlumící patrony Charger Race Day.

Proč již verze SID SL nemá karbonový sloupek a korunku?
Výroba karbonových částí je časově náročná, a proto se v RockShox v prvé řadě zaměřili na vývoj korunky z hliníkových slitin. Když se nyní ohlédneme za tím, čeho se podařilo dosáhnout pomocí hliníku, je jasné, že dosažení stejných hodnot za použití karbonu by vyžadovalo mnohonásobně vyšší úsilí. Modely SID SL Ultimate díky speciálnímu obrábění a eloxování korunky disponují nižší hmotností a lepší estetikou.
Liší se těsnění u spodních nohou od vidlic SID MY20?
Ano, SKF těsnění prošla inovací u všech nových modelů vidlic SID 2021.
Je tlumící patrona Charger Race Day Damper 32 mm kompatibilní s předchozími 32mm modely vidlice SID?
Ano, tlumení Charger Race Day je zpětně kompatibilní s 100-120mm modely vidlic SID a Reba zpětně až do řady MY14.
Jaké typy tlumících patron Charger Race Day jsou dostupné pro vidlici SID SL Ultimate?
V nabídce je tlumící patrona Charger Race Day buď s ovládáním na korunce nebo dálkově z řídítek.
Jaká jsou dostupná nastavení patron Charger Race Day pro vidlici SID SL Ultimate?
Všechny tyto modely disponují dvoupolohovou kompresí (odemčeno/zamčeno) a kompresí nízko rychlostního odskoku. Vidlice jsou rovněž v nabídce s možností dálkového ovládání TwistLoc.
Nová vidlice RockShox SID 2021

Jaké změny prodělala konstrukce vidlice oproti modelu SID MY20?
Každá část nové vidlice SID 2021 byla zcela přepracována. Na první pohled viditelné je rozšíření vnitřních nohou na 35 mm s cílem zvýšení tuhosti potřebné pro XC biky. Každý gram se zde počítá, a proto celá sestava nabízí tu nejlepší kombinaci váhy a tuhosti pro 120mm biky, jež je korunována poutavě svěžím vzhledem.
V nabídce SID chybí verze pro 27,5“ kola? Objeví se tato verze později?
Nabídka nízko zdvihových biků osazených 27,5“ koly se za poslední roky zúžila na minimum. Po prozkoumání současného trhu došlo ke zjištění, že mezi XC biky již poptávka po 27,5“ osazení kol není.
Jaký byl podnět pro využití pouze 44mm offsetu?
Mnohá rozhodnutí týkající se vývoje jsou podnícena získanými daty. Z nich je zřetelné, že se trendy dnešního průmyslu ubírají směrem ke kratšímu offsetu. Cílem daného rozhodnutí je zúžení složitého výběru mezi offsety a nabídka jedné hodnoty offsetu, která by byla vhodná pro většinu, nebo, pokud možno, všechny XC biky. Jestliže byl váš bike navržen pro 51mm OS, 44mm OS pouze lehce ovlivní vlastností řízení, ale navýší mechanickou stopu a zajistí větší stabilitu při vyšších rychlostech a ve sjezdech.
Proč již nadále nemá SID karbonový sloupek a korunku?
Výroba karbonových částí je časově náročná, a proto se výrobce v prvé řadě zaměřil na vývoj korunky z hliníkových slitin. Když se nyní ohlédneme za tím, čeho se podařilo dosáhnout pomocí hliníku, je jasné, že dosažení stejných hodnot za použití karbonu by vyžadovalo mnohonásobně vyšší úsilí. Modely SID Ultimate díky speciálnímu obrábění a eloxování korunky disponují nižší hmotností a lepší estetikou.
Jak se zlepšil výkon a došlo na redukci tření vidlice?
Postupné práce byly zaměřeny na lepší souhru horních a spodních nohou vidlice. Velká pozornost byla kladena na velikost pouzder. Následně bylo použito spolehlivé těsnění SKF s nízkým třením. Tlumící patrona Chager Race Day rovněž disponuje nižším třením než je tomu u ostatních patron RockShox.

Jaké jsou přednosti použití olejů Maxima Plush Fluid?
Maxima Plush tlumící kapalina je tou nejpokročilejší na trhu. V první řadě snižuje tření a prodlužuje životnost těsnění. To již bylo potvrzeno dlouhodobými testy. Navíc, obsahuje složky, které zajišťují stálé vlastnosti tlumení během mnohem širší teplotní škály, než je tomu u standardních tlumících olejů. V poslední řadě Maxima Plush Fluid rovněž napomáhá redukci zvuků během tlumení.
Jakými změnami prošlo nové vzduchové pružení DebonAir?
Nový DebonAir se pyšní několika vylepšeními. Přepouštěcí kanálek vzduchové komory byl přesunut hlouběji, díky čemuž se vidlice pohybuje výše ve zdvihu. Rovněž byl upraven tvar a rozměr komory tak, aby blíže odpovídal vidlicím Pike a Lyrik. Hlava vzduchového pístu je menší, lehčí a přepracována tak, aby se rovněž blížila více-zdvihovým vidlicím RockShox, což dodává měkký návrat do plného zdvihu. Všechny tyto vylepšení vytváří ideální vzduchové pružení pro XC jízdu.
Jak je přesně pružící patrona DebonAir nastavena pro podmínky XC? Jaký je poměr pozitivní a negativní komory v porovnání s poměrem v trail a enduro vidlicích?
Nastavení je podobné tomu, které má Pike a Lyrik. Rozdíly jsou ve výšce zdvihu během jízdy. V závislosti na nastavení, Pike a Lyrik jsou na úrovni 25-35% sagu. SID je na úrovni 15-25% sagu. Jedná se o záměrné nastavení s cílem rozšíření prostoru pro vlastní pružení. Právě z důvodu nižšího zdvihu je cílem využití většího prostoru pro pružení, než je tomu o vidlic s vyššími zdvihy.
Je nová pružící patrona DebonAir kompatibilní s předchozími modely vidlic SID?
Ne. Jelikož SID 2021 disponuje novou 35mm konstrukcí, vzduchové pružení není možné napasovat do vidlic SID předchozích generací s 32mm vnitřními nohami.
Kolik váží pružící patrona Charge Race Day? A jaká je jeho hmotnost v porovnání s pružením SID MY20?
MY21 Charger Race Day Damper – 35mm | 96g |
MY21 Charger Race Day Damper – 32mm | 88g |
MY20 SID Charger 2 RLC Damper | 186g |
Je tlumící patrona (Charger Race Day Damper – 35 mm) kompatibilní s předchozími 35mm modely vidlic RockShox jako Pike a Lyrik se zdvihem 120 mm?
Ne, 35mm tlumící patrona Charge Race Day není kompatibilní s žádnou ze současných 35mm vidlic. Sada pro upgrade bude v nabídce pro jezdce, kteří vlastní SID Select nebo Select+ a rádi by využili upgradu na tlumení Charge Race Day.
Jak se docílilo tak výrazného snížení hmotnosti u tlumící patrony Charge Race Day?
Úspora hmotnosti je primárně výsledkem zmenšení každé jeho části a použití menšího množství tlumícího oleje.

Jaké nastavení komprese a odskoku jsou na tlumící patroně Charge Race Day k dispozici?
Všechny tyto modely disponují dvoupolohovou kompresí (odemčeno/zamčeno) a kompresí nízko rychlostního odskoku. Vidlice jsou rovněž v nabídce s možností dálkového ovládání TwistLoc.
Jsou zde rozdíly v nastavení mezi 32 a 35mm vidlicemi SID?
Oba typy jsou určeny pro XC jízdu, a tak jsou jejich vlastnosti tlumení shodné. U nižšího zdvihu, jako je tomu u vidlice SID, se snížila potřeba nastavení tlumení. Zejména u vysoké komprese a na straně odskoku.
Nový tlumič SIDLuxe 2021

Která kola budou osazena tlumičem SIDLuxe Ultimate?
SIDLuxe Ultimate a Select+ se objeví v mnoha specifikacích sériově osazených modelů. Značná část z nich bude představena již brzy v průběhu příštích měsíců.
Mohu si své současné kolo osadit tlumičem SIDLuxe a jaká je plánovaná dostupnost?
Pro trh se chystá několik standardně osazených sériových modelů kol. Stejně tak bude v nabídce několik variant samostatně dostupných tlumičů s maximální snahou uspokojit potřeby zákazníků.
Jaké jsou dostupné barevné varianty SIDLuxe?
SIDLuxe Select+ je dodáván v černé barvě. U verze SIDLuxe Ultimate je pak možné volit mezi černou a modrou v odstínu SID.
Jak je možné, že je oproti konkurenčním modelům tlumič mnohem lehčí?
Aby bylo možné vyrobit ten nejlehčí RockShox tlumič v historii, vyžadovalo to maximální možné zredukování samotné velikosti tlumiče SIDLuxe. Zároveň bylo ale nutné zachovat výkon, který se od něj čeká. Menší pak znamená méně materiálu a zákonitě i nižší hmotnost. Menší rovněž znamená menší obsah vzduchu, což pro XC disciplínu není na škodu, spíše naopak.
Jaký vliv má tak miniaturní velikost tlumiče na vlastnosti pružení?
Logicky z důvodu redukce velikosti tlumiče je jeho objem vzduchu menší. Díky tomu je tlumič citlivý v počátku zdvihu s následnou progresí, jež zabraňuje tlumiči jít zcela do dorazu při velkých nárazech. To jsou naprosto ideální vlastnosti pro XC jízdu.
Je pozitivní vzduchová komora nastavitelná?
Pozitivní vzduchová komora může být nastavena pomocí tokenů podobně jako je tomu u ostatních tlumičů RockShox. Pro přesné vyladění dle potřeb jezdce, je možné jednoduše použít žádný, jeden nebo dva modré tokeny, které se vkládají přímo do vzduchové komory tlumiče.

Jaké jsou charakteristiky nastavení tlumení u tohoto tlumiče?
Tlumení je nastaveno tak, aby si poradilo s velkou škálou přepákování používaných u XC závodních biků. Tlumič poskytuje vynikající počáteční krok a spoustu kontrolovaného tlumení při větších nárazech. Hlavním cílem bylo poskytnout progresivnější odpružení z důvodu menšího objemu vzduchu. Na druhou stranu zde stačí menší rozsah nastavení pro docílení všech vlastností, které jezdci očekávají. Tlumič je citlivý, podpůrný a v případě potřeby nabízí super tuhé uzamčení. Zamykání vyžaduje miniaturní úsilí pro přechod mezi módy uzamčeno a odemčeno.
Je pro nastavení odskoku nutné použití nářadí?
Aby bylo možné vyprodukovat ten nejlehčí možný tlumič pohlíželo se na každý gram, který by mohl být odstraněn. Nastavení odskoku lze provádět pomocí malého imbusu, díky odstranění otočného kolečka došlo ke značné úspoře hmotnosti. Vidlice SID Ultimate a SID SL Ultimate jsou vybaveny odnímatelnou páčkou (imbusem) pro nastavení odskoku, kterou je možné použít právě pro nastavení odskoku u tlumičů SIDLuxe.
Je možné očekávat, že se tlumič díky své menší velikosti a menšímu objemu vzduchu rychleji zahřeje?
Během testů se ukázalo, že si nové tlumiče SIDLuxe v závodních podmínkách zachovávají své běžné vlastností tlumení a pružení.
Proč není tlumič třípolohový?
Prioritou jsou vždy potřeby zákazníka. Současné a nejvíce naléhavé požadavky směřovaly na co možná nejlehčí tlumič, který by byl extra tuhý v uzamčené pozici a v otevřeném stavu vynikal maximální trakcí a jistotou.
Jaké velikosti a konfigurace uchycení jsou v nabídce?
V nabídce je standardní a Trunnion uchycení. Tlumiče jsou nabízeny až do 50mm zdvihu ve velikostech, které jsou požadovány OEM partnery.
Je možné si nechat své kolo osadit tlumičem SID v některém ze servisních center?
Samozřejmě. Zatímco jsou výrobcům kol nabízeny specifické verze tlumiče, jejich dostupnost se postupně rozšiřuje i pro již existující biky, které vozí alternativní tlumiče. Tato oblast vyžaduje různé velikosti a typy uchycení.
Servisní centra zákazníkům pomohou s vyladěním a výběrem toto správného tlumiče tak, aby daný typ a nastavení odpovídalo specifickým potřebám jezdce.

Vlastnímu představení nových produktů SID, SID SL a SIDLuxe 2021 jsme se věnovali v nedávném článku RockShox představil nový SID, SID SL a SIDLuxe.
Nové produkty RockShox žádejte u svého prodejce. Kompletní seznam prodejců naleznete v odkazu níže.
Napište váš názor